lördag 25 januari 2014

Det blev lördag.


Hunden och jag har skottat lite lätt fluffig snö och så blev det dags för lunch. En varm soppa passar då utmärkt och vitlök håller säkert bacillerna borta.


Det är här vid affärsdisken jag står och skär grönsakerna. Utanför är det full vinter med snö på träden. Lagerplantan har börjat skjuta nya skott så det betyder att den också märkt skillnaden på ljuset, härligt!


På helgerna tycker jag det är roligt att laga mat och då gör inget om det tar tid. Det blir en stor sats soppa med rotsaker, önskar ni vore här så skulle jag bjuda er. Sedan blir det en paj med rester från julen med söndersmulade pepparkor, nötter och mandelmassa och vispad grädde till.

Och vi skulle förmodligen prata om inredning, trender, trädgård och så klart bloggar!

Önskar er en fin helg!
Cia


20 kommentarer:

Meta sa...

Tack för inbjudan! synd att jag inte är i Dalarna bara heheh Det lär nog dröja ett tag, ska ha lite annat för mig.Men du , välkommen till Jönköping vetja!!!
Det låter så mysigt när du skriver och en fin bild av ditt kök. Spännande att se mer.
ha e fin söndag
kram Meta

Solstrimmor sa...

Jaaa, jag kommer på stört!! Älskar både soppa och paj;) Så fint du har det i ditt kök... också! Din affärsdisk är helt bedårande och jag undrar om du har fullt i alla lådor?

Här biter kylan i kinderna och gör dem friskt röda efter promenaden till stan där det blev inköp av bla en god flaska gulkant!

Ha en fortsatt god helg!
Kramar från Eva-Mari

lisashus sa...

Ja, det vore verkligen härligt att bli bjuden på soppa hos dej! Tack för inbjudan!
Jag ska tänka på dej när jag snart ska äta MIN soppa snart, på blomkål och brysselkål.
Vilken härlig affärsdisk du har och ett eget lagerträd!
Den där kakan vore kul att få receptet på. Jag har massor med pepparkakor över, sen i julas...!

Bon apetit och ha en fin helg!
Kram
Lisa

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Å jaa det hadde vært kjempekoselig det ! Så fint og koselig du har det på kjøkkenet ditt og den gammle kjøpmannsdisken er virkelig flott ! Du den paien hørtes så deilig ut , det hadde virkelig vært noe det ! Jeg skal lage Ostekake i dag , den er kjempegod med masse kalorier og smør og jeg skal bare mumse den i meg på styrten , hehe. Her er det også lett puddersnø , men det blåser ganske surt ute. kos deg med deilig , sunn suppe og herlig pai ! Den kunne jeg kanskje fått oppskriften på ? Deilig lørdag til deg ! Varm klem fra Sidsel.

Unknown sa...

Härlig arbetsplats för matlagning!
Vinterns rotsaker ger verkligen valuta för pengarna! Smart val! Sen är det ju gott också, ingen nackdel!
När ska jag komma? Hi, hi...
kram

Cat sa...

Mmmm jag kommer gärna, det där lät riktigt gott!
Himla fin våg du har på bänken.
Ha de gott. Kram, Catarina

Anonym sa...

Vilken helt fantastiskt fin bild på affärsdisken. Oh, vad tjusiga saker på den och bakgrunden så fin.
Önskar dig en riktigt mysig lördagskväll
kram
AC

Vardag och flärd sa...

En vacker bild från ditt särdeles vackra hem! En närande och god rotsakssoppa är kalas i vintertid.
Ha en fin helg!
Kramar Eva

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Hei igjen Cia ! Ingen resept og nesten ingen penger , hmm det lyder så kjent det der. Ja men det hørtes så godt ut ! Fantasi er bra og ha og fantasien min blir som aller best hvis pengene er borte vekk. Jeg har akkurat lagt barnebarna mine , fortalt eventyr og sunget mange sanger , det er så koselig ! Nå sitter jeg ved siden av vedovnen og kikker på pc`n litt. Håper at du koser deg i kveld du også . God lørdags kveld til deg ! Klem

Monika sa...

Så mysigt det låter! Och så enormt hemtrevligt du har det! Vilket vackert hem! Man trivs bara av att se dina bilder.

Ha en god natt och en skön söndag i morgon!

Kram
Monika

Min plats i solen sa...

Låter härligt Cia! Jag tror att timmarna skulle flyga iväg och tänk att få sitta där i ert vackra kök och äta soppa och prata om livet. Det gör vi en dag tycker jag.♥

Ha en fortsatt fin helg och sköt om dig!

Varm kram
Lotta

Chokladvillan 1910 sa...

Vad gott ! ;)Den där pajen är jag nyfiken på. Mormor låter verkligen gammalt...har inte vant mig ännu. Men det är bara att bita ihop ! Ja, vi skojar om alla hjärtans dag, skulle vara kul !
Må så gott & ta hand om dig !
Kramar Anki

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ja tack, jag skulle gärna vara i ditt kök och äta soppa och prata en massa. Så fint du har med köpmandisken och vågen.
Kramar/AM

Vit Hortensia sa...

Mmmm soppa är gott!….och att äta den i bra sällskap är aldrig fel :)
Har lagat soppa med de mest varierande sammansättningarna av rot och grönsaker under min vegetariska tid eftersom det var det enda vegetariska som yngsta sonen åt med god aptit.
Jag är inte längre vegetarian och yngsta sonen lagar numera sin egen mat i sin egna lilla lägenhet, men soppa gör jag ofta nu med.
Min favoritsoppa har ingredienser av viltfärs, lök, potatis, buljong, chili o paprikapulver och mycket persilja!

Ha en fin vintersöndag Cia!
Varma kramar
Birgitta

Maggi sa...

Kommer på direkten! Kastar bara rocken på mig...!
Kram

Fågel Blå sa...

Och så Måndag!
Åhhh så ljuvliga bilder där skulle man vara gäst!
Önskar dej en fin vecka
kramar Kathrine

Jenny sa...

Jag skulle gärna sitta i ditt fina kök och sörpla soppa och umgås :)

Kram,
Jenny

Ps. Fläktkåpan jag visade är av plåt.

Rost och rädisor sa...

Underbart kök, där skulle säkert vad som helst smaka bra. Mmmmm, soppa är mumsigt och efterrätten heter duga! Nu blir jag ju jättehungrig och jag som halvfastar på torsdagarna : )

Ha det fint

Katta sa...

Önskar jag var där och kunde smaka ;) Låter supergott både med soppan och efterrätten. Vacker bild av vitlöken med. Kram Katta

Hajan sa...

INNAN JAG LÄSTE PÅ DIN BLOGG HADE
JAG TÄNKT KÖPA HEM TILL EN
HÄRLIG ROTFRUKTS-SOPPA. DET ÄR JU BARA SÅ GOTT, MED EN FÄRSK HÄRLIG SMÖRGÅS OCH MED GOD OST PÅ.
dÅ HAR MAN MAT FLERA DAGAR MED.
NÄR JSAG VÄXTE UPP, KALLADE VI SOPPAN FÖR TISDAGS-SOPPA. MEN JAG HAR INGA GRYN I.
DET HADE EN ÄLDRE TANT JAG KÄNDE, DET SKULLE VARA KORNGRYN.
SOPPAN BARA VÄXTE, OCH VÄXTE DET
VAR INE MIN SOPPA
KRAM