lördag 11 juli 2015

Rosor och spegel.




Då det regnade böjde sig rosorna mot marken, det var bara att plocka in doftande buketter. En vas i nästan varje rum, vilken lyx!


Lupinerna har blommat över och jag försökte med pelargoner i urnorna, men det blev helt fel proportioner. Höga ormbunkar passar mycket bättre. 


Så var det min fina spegel som jag fyndade från 1862! Den är riktigt gammal och med ett helt trästycke på baksidan.


Jag tycker formen är så fin. Den är vit men har varit både grå och mörkbrun, kanske den från början varit ådringsmålad.


Innan jag har bestämt var den ska hänga får den byta plats med den tredelade spegeln. Även nu har jag full koll in till köket och ut på verandan.
Önskar er en fortsatt fin helg!

18 kommentarer:

Meta sa...

Fin spegel Det är roligt med många speglar. Har några jag med. Skålen ä också så fin med de rosa blommorna i.
Önskar dig en fin söndag
kram Meta

lisashus sa...

Underbar spegel, och vilken härlig form på den!
Vilken tur du har!

Ja, nu är det lyxtider när det gäller blommor! Så vackert med rosorna och den vita skålen är helt underbar, dina bilder likaså!
Kram
Lisa

Jenny sa...

Vilken snygg spegel! Och alla blommor, ja jösses nu får man rädda det som räddas kan. Annars brukar jag ofta vara lite snål med att ta in buketter ...

Solstrimmor sa...

Den spegeln skulle passa u t m ä r k t i mitt sovrum! Tilltalas av storleken och de lite kvinnliga formerna. Och järnurnorna med ormbunkarna... så smakfulla! Kan se dem på vintern med en liten gran i?
Rosor är alltid rosor! Söt liten vas, hemmagjord??

Ha det fortsatt bra.
Kramar från Eva-Mari

Vit Hortensia sa...

Min sommarsparris ligger på marken efter sista blås och regn vädret, men rosorna klarade sig bra. Stoppar näsan i de otroligt stora och vackra rosorna på min Kronprinsessan Mary planta som jag köpte förra året. Är så himla glad att den verkar trivas så jag får njuta av den enorma doften om igen :)
Vilken vacker spegel! Ser ut att passa helt perfekt i ditt hem!
Sommarkram
Birgitta

Eva sa...

Ja nu kan man verkligen frossa i rosor! De blommar verkligen rikligt i år - de tycks i alla fall gilla vädret och ha en toppenbra sommar! ;)
Verkligen fin form på spegeln. Vacker tillsammans med skålen och ljusstaken.
Ha en fortsatt solig och fin helg! Kram Eva

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fint med ormbunkar i urnorna, det
var en bra idé jag ska komma ihåg.
Och din nya/gamla spegel är jättevacker.
Ha det gott mitt i sommaren
Kramar/AM

Snäckskalsdalen. sa...

Härligt att kunna plocka in väldoftande rosor och jag tycker dom är fina sen när dom börjar vissna också, när bladen trillar ner, det är liksom så som allt är, det är vackert!
Fin spegel. När du säger ådringsmålat kommer jag att tänka på köket hos min farmor, det var just så och som barn kunde jag inte förstå hur det hade gått till att få det så!!!
Agneta kram

Rost och rädisor sa...

Jättefint fynd. Gillar den verkligen. Söt skål också med rosorna.
Ha det så gott
Anette

HWIT BLOGG sa...

Rosor överallt och en vacker spegel...det behövs inte mycket mer!
Underbart!
Önskar dig en skön söndagkväll...
Kram Titti

House and Garden by Bia sa...

Åh vilken fin spegel...jag har pippi på speglar...jag var på loppis idag och höll på att köpa en spegel i rotting....men jag har så många speglar så jag hejdade mej, hihi....tur var väl det !!...men jag hittade andra grejer för bara 130 kr, och mycket fick jag och nöjd är jag ;))...kommer nog på bloggen framöver ;)....ha det gott !!
Kram

Margareta sa...

Rosor är vackert i buketterSå fint där vid spetsgardinen. Det gäller att frossa nu...rostiden går allt för fort över.
Och vilken vacker spegel!!!Det är något visst med gamla speglar,både glaset och ramen.
Ormbunkar gillar jag med..jättefint i krukan där.
Önskar dig en fin sommarvecka!
Kram Margareta

Nina sa...

Cia!!!!! Din känsla för detaljer, för ljus, för stämning, den är unik. Det är underbart att sticka sej in hos dej, njuta av de otroliga bilder och ord du bjuder på. Tack! Din blogg är en unik pärla! Du är!!!! Kram finaste!

Huset bakom lindarna sa...

Först vill jag tacka dej för din kommentar om min mans ögonoperation. Du må tro att han har fått tillbaka livslusten efter ett år i ovisshet. Varför kan vi inte ha lika vård över hela landet.
Jaså du är uppväxt i Stockholm! Staden jag bara besökt ett fåtal gånger, inte utforskat mycket alls med andra ord. Som ung tackade jag nej till att göra min utbildning där, lantlollan valde Umeå istället...
Som andra skriver här har du verkligen smak för det vackra och dina bilder är alltid stämningsfulla. Hur vackra som helst!
Kramar från Finas mammis

Erikslundsliv sa...

Din urna med ormbunke i är så fin! Spegeln också, vilket fynd! Jag hoppas att jag också kommer på någon mer loppis i sommar, det var i alla fall min plan innan jag bröt foten, nu får vi se hur det blir.
Ha det så skönt!
Kramar, Ann

Vardag och flärd sa...

Vilken mjuk och vacker form på spegeln, just den formen tror jag inte att jag sett tidigare!
Rosor och schersmin, det måste dofta helt ljuvligt hos dig! Rosorna blommar överdådigt i år och jag plockar in honungsrosor och New Dawn i stora buketter, lyx.
Jag hann precis få en omgång fläder i stugan och jag blandade i vresrosor också, mest för färgen. Ska bli spännande att se färg och känna smak. Dottern tappar upp saften om ett par dagar eftersom jag jobbar denna veckan också. Nästa år måste jag komma ihåg att frysa flädern, bra att ha lite längre fram på hösten.
Ha det fortsatt sommarfint, vännen!
Kramar Eva

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Speilen er jo veldig sjarmerende og fin da , det var et skikkelig varp ! Urnen er jo også så vakker og det andre fatet , kjempefint ! Hvordan har du hengt opp den grønne planten din ?? Du skjønner jeg har en sånn laaang grønn plante som skulle vært hengt opp , men vet ikke i hva eller hvordan . Håper at du har sol og sommer du også ! Klem

Fia sa...

Underbart med gamla speglar, o härligt med doftande blomster inne ♥ Nu är det ju som bäst, tycker jag! Älskar skålen du har under spegeln med, var kommer den ifrån? Ha en trevlig kväll;) Kram fia